Bländare, slutartid & ISO?

Att lära sig att fota manuellt kan vara svårt men riktigt användbart. Att lämna Autoläget kan vara det bästa jag har gjort. Du får 100% kontroll över dina bilder och då blir dom precis som du vill ha dom. För att kunna fota i manuellt läge krävs det att man förstår sig på bländare, slutartid & ISO. Det tänkte jag förklara för er nu!

Bländare?

Bländaren sitter i objektivet och bestämmer hur mycket ljus som ska släppas in genom objektivet. Där bestäms även hur djupt skärpedjup din bild ska ha. Har man en stor bländare, alltså ett litet tal (t.ex. 1,8), så blir bakgrunden i bilden suddig. Men om man har en liten bländare, alltså ett stort tal (t.ex. 22), så blir hela bilden i fokus och bakgrunden blir inte suddig.

Man kan se bländaren som ett öga. Om du öppnar ögat mycket (har en stor bländare) så ser du mer ljus. Men om du kisar (har en liten bländare) så ser du mindre ljus.

Stor bländare är bra till:

  • Porträtt, vardagsbilder, macro.
  • Bilder där du vill ha fokus på en detalj och bakgrunden suddig.

Liten bländare är bra till:

  • Landskap, produktfotografering.
  • Bilder där du vill att en stor del/hela bilden ska vara i fokus.
 

Slutartid?

Slutartiden bestämmer hur länge bländaren ska vara öppen. Har du en kort slutartid, t.ex. 1/4000s, så hinner det inte komma in speciellt mycket ljus genom bländaren och det kan resultera i en underexponerad bild. Har du en lång slutartid, t.ex. 2s, så hinner det komma in mycket mer ljus och det kan resultera i en överexponerad bild.

ISO?

ISO är en funktion som hjälper till att ge mer exponering till din bild i t.ex. dåliga ljusförhållanden. Men ISO har en stor nackdel. Har du ett högt ISO-tal blir bilderna lätt brusiga. Men även med vetskapen om att ett högt ISO-tal ger brusiga bilder så ska du inte vara rädd att använda ISO. ISO kan vara mycket användbart när fotografering med blixt inte passar sig t.ex. i kyrkor, idrottshallar osv.

 
Sammanfattning:

Slutartiden bestämmer hur länge bländaren ska vara öppen och ISO bestämmer hur ljuskänslig kameran (kamerasensorn) ska vara.

Mitt tips för att förstå sig på detta bättre och snabbare är att öva! Våga testa fota manuellt och var inte rädd för att göra fel. Alla fotografer har fått lära sig detta någon gång och kom ihåg; övning ger färdighet!

Notera: Jag är ingen expert på området, jag är självlärd. Jag lär mig fortfarande mer och mer varje dag. Så om ni tycker att jag har missat något inom detta område, fyll gärna på i kommentarerna!

 

TIPS
 
Besök DENNA sida för att lära dig mer! Det är en kamerasimulator, där du kan testa hur bländare & slutartid påverkar varandra.



Emma Grann Fotografi


Bra inläggg :) !! Gillas!



KassandraPalma


Fina bilder du tar och tack för tipsen!



Joby


Grymt bra förklarat! :)

Svar: Tack så mycket! :)
Mie Jensen



Sanna Svedin


Bra guide!
Tycker det är riktigt svårt att få kläm på det där!







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?

Mitt namn är Mie och jag är 20 år. Jag går mitt andra år på Linnéuniversitetet i Kalmar där jag läser turism med inriktning på företagsekonomi. På fritiden hänger jag en hel del i naturen vilket ni kommer få se en del av då fotografering ligger mig varmt om hjärtat. Vill du kontakta mig? Klicka här för att skicka ett mail till mig! Portfolio
Instagram
Facebook