En jämställd värld?

Folk säger att vi lever i ett jämställt samhälle, men jag håller inte med. Därför står jag för att jag är feminist.  Att vara feminist innebär inte att man hatar alla män. Det innebär dock att man vill kämpa för ett jämställt samhälle.

Ett jämställt samhälle innebär att kvinnor och män ska ha samma rättigheter. Så som lika lön, lika långa fängelsestraff osv.  T.ex. Om en man och en kvinna begår samma brott. Får mannen i snitt ett 63 % längre fängelsestraff än kvinnan. Hur är detta rättvist? Om de begått samma brott, bör de väl ha samma straff.

Ännu ett exempel är från bloggen ”Genusnytt” är berättelsen om Simon som söker till den grundläggande militära utbildningen hos försvaret. Han får dock beskedet att han inte kommer in på utbildningen trots att tjejer med sämre resultat blev antagna.  Ett annat exempel handlar om sex. Om en kille har sex med 10 tjejer kallas han ofta för ”kung”, ”ladies man” osv. Men om en tjej har sex med 10 killar kommer det direkt kommentarer som ”hora”, ”slampa”, ”äckel” osv.

Det är inte bara i Sverige det finns skillnader mellan könen. Skillnaderna finns såklart i hela världen. Det finns ungefär 244 länder i världen. Men endast 20, 20 av dessa har kvinnliga ledare. Med kvinnliga ledare menas kvinnor som leder ett land t.ex. monarker, regeringschefer & presidenter och  [KÄLLA] sedan 1960 har det bara funnits  80 kvinnliga ledare medans det varit betydligt fler män. [KÄLLA]

Varför är det så? Kan inte kvinnor klara av att styra ett land? Eller är män så beroende av makt att de inte klarar av att en kvinna har mer makt?

Just nu i Europa ser det ut såhär. Och som ni kanske ser är det betydligt fler män än kvinnor.

 

Det är inte endast i politikens och jobbets värld det finns skillnader. En av de senaste trenderna på instagram kallas #rosakrig. Där män och kvinnor jobbar mot sexualiseringen och objektifieringen av den kvinnliga kroppen. Vilket är ett ämne som ständigt är aktuellt. För jag tror inte jag är den enda som varit på fest där killar tar sig friheten att ta mig på rumpan. För min kropp är väl ändå bara ett objekt... Men om jag skulle börja ta på en kille jag inte känner skulle han allt nog bli paff och fråga vad jag håller på med.

”Om jag blir våldtagen med dessa kläderna på, kommer domaren då att döma våldtäktsmannen som oskyldig för att mina kläder var för ”utmanande”?”

Det är en fråga som jag inte tror många män behöver fundera över. Men hur hade du som man känt om någon hade börjat ta på dina privata delar även fast du inte ville och sedan komma undan med det. Men du hade ju faktiskt bara badkläder på dig och det stod inte ”NEJ” i pannan.

Med all denna information, tycker jag att drömmen om ett jämställt samhälle glider längre och längre bort. Men det kommer mer.

Jag fick på engelskan höra ett tal av Malala Yousafzai. Hon är lika gammal som mig men uppvuxen i Pakistan. Allt hon ville var att kvinnor också skulle få gå i skolan. Men talibanerna höll inte med så de sköt henne i huvudet men hon överlevde mirakulöst. Sen dess har hon skrivit böcker, blivit nominerad till Nobels fredspris och hjälpt massor av kvinnor att få börja i skolan. Vilket inte är en självklarhet i Pakistan. Hur många måste egentligen dö innan världen ska fatta att vi alla ska ha samma rättigheter och vi är av samma kött och blod?

För mig är det självklart att gå i skolan, men det är det inte för många. Därför tycker jag nu att vi tillsammans måste jobba för en jämställd värld. Män, kvinnor, rika, fattiga, smala, tjocka, i-länder, u-länder, alla lever vi i samma värld. Men det verkar som att vi lever i olika världar. 




Sara


Känner igen ovanstående text.

Svar: Kan det möjligtvis vara för att du lyssnade när jag höll mitt tal om det?
Mie Jensen







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?

Mitt namn är Mie och jag är 20 år. Jag går mitt andra år på Linnéuniversitetet i Kalmar där jag läser turism med inriktning på företagsekonomi. På fritiden hänger jag en hel del i naturen vilket ni kommer få se en del av då fotografering ligger mig varmt om hjärtat. Vill du kontakta mig? Klicka här för att skicka ett mail till mig! Portfolio
Instagram
Facebook