Att fota med film

Att fotografering är ett av mina största intressen är det nog ingen som missat (om man inte levt under en sten). Men det man kanske inte vet är att jag även tycker om att fota med film. När jag upptäckte kameror ca 2004 hade vi, eller många andra svenska familjer, inte en digitalkamera utan det var film som gällde. Nu känner jag mig väldigt gammal helt plötsligt när jag inser att dagens ungdomar antagligen aldrig fotat med en filmkamera haha. Det var alltså med en film-kamera mitt intresse startade. Under mitt sista år på gymnasiet läste jag dessutom en fotokurs och mitt intresse för analogt fotograferande väcktes till liv igen. 
Så här ser min samling av analoga kameror ut för tillfället. Min Chinon CM-4, köpt på Tradera för ca 200kr för några månader sedan, är den enda som man kan fota manuellt med och ställa in alla inställningarna själv med dock har den ingen blixt. Jag har dock lyckats ta sönder filmen som sitter innuti så jag måste ta med den till fotoaffären så dom kan öppna den i sitt mörkerrum och förhoppningsvis rädda bilderna. 
Sedan har vi min mammas första egna kamera; Nikon AF3. Denna fotade även jag med när jag var liten och hade även att leka med som barn haha. Har precis hämtat hem den från mamma och satt i ett nytt batteri så jag ser fram emot att testa den igen. Den har en fast 35mm lins med en bländare på f/2.8 vilket inte alls är dåligt. Ser fram emot att se vad denna kan åstadkomma. 
Till sist har vi kameran som jag började testa lite smått idag; Minolta Zoom 130C. Denna kameran var den jag började fota "på riktigt" med. Kommer ihåg att mamma skickade med mig denna för att ta lite bilder på ett luciatåg typ 2006 så att hon kunde få se i efterhand. Det resulterade dock i 36 bilder som endast var porträtt på lucian i olika vinklar haha. Kanske här mitt intresse för porträtt föddes? Både denna och Nikon AF3 har blixt vilket är något jag uppskattar. Denna har dessutom en lins som går att zooma från 38mm till 130mm. Återkommer med en recension på denna då jag håller på att testa den just nu! 
Jag älskar att fota med film, jag känner att jag tänker mer på kompositionen innan jag trycker av just för att jag inte kan kolla på bilden i efterhand. Dessutom tycker jag att det är spännande att inte riktigt veta vad man har fotat utan att man får vänta och se tills man har framkallat bilderna. Fotar ni med film eller gjorde ni kanske när ni var små? Om ni gör det eller är intresserade av att börja så rekommenderar jag verkligen youtube-kanalen och facebook gruppen Negative Feedback. 



Jessica


Jag har nästan aldrig fotat med film, förutom när jag fick ta något kort med familjekameran som barn. Men det skulle verkligen vara kul att testa någon gång! Och sen få se hur det blir när man framkallar och inte direkt på en skärm :)

Svar: Får du chansen borde du verkligen testa, det är hur kul som helst! Det är så spännande när man framkallat bilderna, man kommer knappt ihåg alla bilder man tagit! :D
Mie Jensen



ajlimullersandvik.blogg.se


Guuud så hrligt inlägg! Jag har såååå många scrapbookalbum från när jag fotade med film, det är så himla kul att se :D :D

Svar: Det är verkligen en helt annan känsla att få vänta på sina bilder och sen kunna hålla dom i handen! Älskar film! :D
Mie Jensen



Kattis


Nu var det ett par år sedan jag fotade med 135-film men det var definitivt där mitt intresse började också, jobbade även för FujiFoto ett tag och senare Expert när de fanns med att framkalla foton. Kan vara roligaste jobbet jag har haft och saknar den analoga fotomarknaden titt som tätt!:)

Svar: Vad roligt att faktiskt jobba med det! Det fotas alldeles för lite analogt nu för tiden! :)
Mie Jensen



Beatrice Jakobsson - Fotograf


Så kul att fota med film! :)

Svar: Ja verkligen! Man gör det alldeles för sällan! :)
Mie Jensen



Sarah


fin blogg och fina kameror =)



Maria Frände


Spännande med analog fotografering! :) Man får liksom tänka i nya banor jämfört vad man är van vid.

Svar: Precis! Man får utmana sig själv lite mer tycker jag! :)
Mie Jensen







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?

Mitt namn är Mie och jag är 20 år. Jag går mitt andra år på Linnéuniversitetet i Kalmar där jag läser turism med inriktning på företagsekonomi. På fritiden hänger jag en hel del i naturen vilket ni kommer få se en del av då fotografering ligger mig varmt om hjärtat. Vill du kontakta mig? Klicka här för att skicka ett mail till mig! Portfolio
Instagram
Facebook