Fem tips till bättre porträtt

1. Bakgrunden - Innan jag ens börjar ta bilder tänker jag på bakgrunden. En rörig bakgrund kan förstöra en hel bild så välj därför bakgrund med omtanke, den tar ju faktiskt upp en stor del av bilden. Vill du få en suddig bakgrund bakom din modell? Använd en stor bländare (t.ex. f/1,8-2,8) och skapa lite avstånd mellan modellen och bakgrunden. 
2. Fokusera rätt! - När man fotar med en stor bländare kan det vara svårt att få till en skarp därför kan det vara lättare om man sätter fokus på modellens ögon. Det blir snyggt och tilltalande!
3. Ta många bilder - Charmen med digitalkamera! Ta många bilder, jag tar oftast väldigt många mer än jag behöver just för att människor rör på sig och man vet aldrig när modellen skrattar genuint eller rör sig på ett bra sätt. Ta även båda stående och liggande bilder för variationens skull!
4. Tänk på ljuset - Ljuset är som alltid det viktigaste när man fotograferar. Ska man välja motljus, medljus eller kanske ljus från sidan? Det beror helt på vilken känsla man vill skapa i bilden! Om det är möjligt fotar jag i medljus där jag har solen antingen lite till höger eller vänster bakom mig och placerar modellen i ett ljust område men inte i direkt solljus. Detta för att undvika skuggor under ögon, haka eller andra skuggor. Här kan man även använda en reflexskärm för att lätta upp skuggor. 
5. Fotografera i RAW (om du kan) - Blev bilden för ljus eller för mörk? Har du fotat i RAW kan man oftast rädda situationen i t.ex. Photoshop eller Lightroom. Men vad är en RAW-fil? Enkelt sagt så är det en fil som innehåller mycket mer information än en vanlig JPG-fil. Filen tar i och för sig större plats men har räddat så många bilder för mig! Har du en kamera som kan fotografera i RAW så rekommenderar jag att du gör det. Förutsatt att du har tillgång till ett program som kan öppna och redigera dessa filer. 
Glöm inte bort att ha roligt när du fotograferar, det kommer smitta av sig på modellen! Kom även ihåg att fotografering är en konstform och INGEN kan säga att det du gör är rätt eller fel. Så ha roligt och kör ditt race men kom ihåg att kritik kan vara nyttigt ibland om man vill utvecklas! Har ni fler tips får ni gärna fylla på i kommentarerna!



Matilda Berlin


VERKLIGEN SÅÅÅÅ BRA TIPS!! Tar åt mig vartenda litet ord <3

Svar: Tack tack tack!! Hoppas dom hjälper någon i alla fall!
Mie Jensen



the one and only H


tack för tipsen mie! känns bra att få ta del av dina tips

Svar: Kul att du gillade dom!! Mvh the one and only M
Mie Jensen




Så grymt bra tips! :D

Svar: Tack! :D
Mie Jensen



Netti Starby


Vilka superbra tips och jag har mycket att lära mig :-D Kramis

Svar: Tack! Kram
Mie Jensen



Kattis


Jättebra tips!😀

Svar: Tack! :)
Mie Jensen



Amanda Jona [SPONTAN]


Kanonbra inlägg, dessa tips är ju så himla grundläggande :)

Svar: Tack! Eller hur, enkla tips som gör stor skillnad! :)
Mie Jensen



ajlimullersandvik.blogg.se


Så duktig du är som ger handfasta tips :D



Celine


Så bra tips! Och så otroligt vackra bilder!

Svar: Tack!
Mie Jensen




Grymma tips, tack!!
sv: Tack visst är den!
Kram

Svar: Tack!! Kram
Mie Jensen



Keilzu


Vilka fina bilder! :)

Svar: Tack! :)
Mie Jensen



FREEDOMtravel


Bra tips, och fina bilder! Vi skrev också ett gäng tips för ett tag sen: http://www.freedomtravel.se/2016/12/12-tips-for-battre-resefoton/

Svar: Tack! Dom får jag kolla in!
Mie Jensen



Ida


Så himla fina bilder och vilka kanontips! :)



Line Jacklin


Jätte fina bilder och jätte bra tips. Älskar också att fota och håller helt med om att bakgrunden kan förstöra en hel bild!!

Svar: Tack! Eller hur, den är mycket viktigare än man tror!
Mie Jensen



Linda


Men gud vad fina bilder! Älskar den sista!
Svar: Ja den var super, är nu hemma efter att ha fått lite sol på näsan ;)

Svar: Tack!
Mie Jensen



Liv Ringström


Vilka bra tips! Tar verkligen emot alla jag kan få då jag vill utvecklas mer i mitt fotande! :)







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?

Mitt namn är Mie och jag är 20 år. Jag går mitt andra år på Linnéuniversitetet i Kalmar där jag läser turism med inriktning på företagsekonomi. På fritiden hänger jag en hel del i naturen vilket ni kommer få se en del av då fotografering ligger mig varmt om hjärtat. Vill du kontakta mig? Klicka här för att skicka ett mail till mig! Portfolio
Instagram
Facebook